گزارش تصویری آیین تودیع و معارفه فرماندار شهرستان بیجار  

گزارش تصویری آیین تودیع و معارفه فرماندار شهرستان بیجار

احترام به بزرگترها را فراموش نکنیم

"ايـن متــن را جـــدي بگيـريم"
احترام به بزرگترها را فراموش نکنیم

فرزند عزيزم:

آن زمان که مرا پير و از کار افتاده يافتي،
اگر هنگام غذا خوردن لباسهايم را کثيف کردم ويا نتوانستم لباسهايم را بپوشم
اگر صحبت هايم تکراري و خسته کننده است
صبور باش و درکم کن
يادت بياور وقتي کوچک بودي مجبور ميشدم روزي چند بار لباسهايت را عوض کنم
براي سرگرمي يا خواباندنت مجبور ميشدم بارها و بارها داستاني را برايت تعريف کنم...
وقتي نميخواهم به حمام بروم مرا سرزنش و شرمنده نکن

وقتي بي خبر از پيشرفتها و دنياي امروز سوالاتي ميکنم،با تمسخر به من ننگر
وقتي براي اداي کلمات يا مطلبي حافظه ام ياري نميکند،فرصت بده و عصباني نشو
وقتي پاهايم توان راه رفتن ندارند،دستانت را به من بده...همانگونه که تو اولين قدمهايت را کنار من برميداشتي....

زماني که ميگويم ديگر نميخواهم زنده بمانم و ميخواهم بميرم،عصباني نشو..روزي خود ميفهمي
از اينکه در کنارت و مزاحم تو هستم،خسته و عصباني نشو
ياريم کن همانگونه که من ياريت کردم
کمک کن تا با نيرو و شکيبايي تو اين راه را به پايان برسانم

فرزند دلبندم،دوستت دارم
 

ایران من وطن من جان من فدایت


ایران من وطن من جان من فدایت


اعراب به ما آموختند ...

بجای خوراك بگوییم غذا،كه خود به ادرار شترمیگویند؛اعراب به ما آموختند به جای واق واق سگ بگوییم پارس كه نام اولیه سرزمینمان است؛اعراب به ما اموختند بگوییم شاهنامه آخرش خوش است چون آخرشاهنامه ایرانیان ازاعراب شكست میخورند، آیاوقت آن نرسیده (فرهنگ ریشه ای) خود را از اینهمه ناآگاهی رها كنیم؟

ايراني براي همه ايرانيها بفرست


نمایی دیگر از قلعه تاریخی قمچقای بیجار گروس

نمایی دیگر از قلعه تاریخی قمچقای بیجار گروس

قلعه تاریخی قمچقای بیجار در چهل و پنج کیلومتری بیجار و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این قلعه به دو دلیل از عظمت خاص برخوردار است، نخست آن که از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به دره شاهان شهرت داشت و تیغه‌های بلند و هولناک این کوه با پرتگاه‌های مخوف و بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار می‌کند. از سوی دیگر، از جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق نیز به پرتگاهی دیگر مشرف است. از این رو، ایجاد استحکامات برای این قلعه لازم نبود، اما در سمت شمال که پشته از ارتفاع کمتری برخوردار است، بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برجهای نیمه‌استوانه موجود است. دروازه قلعه در این سمت قرار دارد، بقایای این حصار یادآور دیوارهای تخت سلیمان است و احتمالا به دوره ساسانی تعلق دارد. در پای پشته سنگی، حصارهای دیگری از قرون وسطی، عمود بر بستر رودخانه کشیده شده‌است، استحکام قلعه و نشانه‌های ساختاری بنا از جمله پی‌های خانه‌هایی که مشهود است نیز این گمان را تقویت می‌کند که این قلعه ساسانی باشد.
‪آب‌انبار و راهرویی که آن را هم در دل کوه حفر کرده‌اند، نشانه‌های دیگری از اهمیت ویژه این قلعه و آب انبار آن است.
سنگهای تراش خورده «قم چقای» دارای مشخصاتی نیست که بر مبنای آن بتوان زمان ساخت بنای قلعه را به دقت تعیین کرد، با این حال به احتمال قوی می‌توان آن را متعلق به دوره‌های پیش از میلاد مسیح، مثلا دوره مانایی و ماد دانست که تا دوره‌های ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده بود. منابع ذخیره آب که توسط تونل پله‌داری به پایین راه می‌یابد، تا حدودی به آب انباری که در زندان سلیمان وجود دارد شبیه است و نشانه دیگری از قدمت قلعه تا دوره مانایی است.

بیجار در اردیبهشت1391

تصویری از شهر بیجار در اردیبهشت ماه سال 1391

15/2/1391

به گوگل در مورد خلیج فارس نامه بزنید

گوگل در تخلفی آشکار و با نقض قوانین بین الملل اقدام در حذف نام خلیج فارس از گوگل مپس کرده است.
وبگردی 20:30، اگر معادل نام خلیج فارس به زبان های مختلف را در نقشه گوگل جستجو کنید ، این برنامه شما را به محل خلیج فارس بر روی نقشه هدایت می کند بدون آنکه نام آن بر روی صفحه وجود داشته باشد. با وجود این اگر کاربر اینترنتی، عنوان خلیج عربی را هم در نقشه گوگل سرچ کند به محل خلیج فارس هدایت می شود بدون آنکه حتی این نام نیز بر روی آن درج شده باشد. برای اعتراض به این اقدام گوگل با ارسال گزارش به این شرکت اعتراض خود را اعلام کنید.
برای این کار ابتدا وارد سایت google Maps شده و در سمت راست گزینه Get directions به معنی دریافت مسیر را کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه دو کادر مستطیلی زیر آن باز می شود که با حروف A و B نشان داده شده است.

در کادر A عبارت Persian Gulf را تایپ کنید و اینتر بزنید. به این ترتیب گوگل خلیج فارس را با حرف A در وسط صفحه شما نمایش می دهد. سپس روی حرف A وسط نقشه راست کلیک کرده و گزینه آخر که با عبارت Report a problem نشان داده شده است را کلیک کنید.

به این ترتیب کادری برای گزارش دهی باز می شود. زبانه زیر گزینه Which element is wrong باز کنید و با انتخاب Other کادری برای ارائه گزارش باز می شود.
در کادر مربوط می توانید بنویسید : Persian Gulf ‫ ‬ Here is  و ارسال کنید.

مردم بیجار گروس با لباس کردی پیش از کشف حجاب رضاخان پهلوی

لباس مردم بیجار


مردم بیجار گروس با لباس کردی پیش از کشف حجاب رضاخان پهلوی


عکس تاریخی لباس مردم بیجار 

برگرفته از وبلاگ گروس

Inline image 2

حمایت از حقوق مادی و معنوی ایران و ایرانی وظیفه انسانی و دینی و ملی همه ماست و پرشین بلاگ در سال 1383 / 2004 برای نخستین بار در فضای مجازی، به نمایندگی از ایرانیان کمپین اعتراضی بزرگی را برپا کرد که دهها هزار ایرانی به آن پیوستند و به موفقیت رسید ولی نادیده گرفتن حقوق مادی و معنوی ایرانیان درخلیج فارس محدود به نام یک تلاش و یا یک حوزه خاص نیست و بنابراین لازم است نظارتی دائمی از سوی شهروندان جامعه مجازی برای صیانت از آن برقرار شود. سایت زنده باد خلیج فارس، چنین هدفی را دنبال می کند. 

از این رو درج می کنیم
حمایت خود را از خلیج همیشگی فارس


مرد سرتو بالا بگیر! از چی‌ خجالت میکشی؟

مرد سرتو بالا بگیر! از چی‌ خجالت میکشی؟
 
 
 مرد سرتو بالا بگیر! از چی‌ خجالت میکشی؟ 

خجالت رو باید کسانی‌ بکشن که نان رو از سفره ی تو دزدیدند و حساب بانکیشون رو توی کشورهای دیگه پر کردن!

اونهایی که اقا زاده ها شون یه پاشون تو انگلیس و کشورهای خارجی و یه پاشون تو ایران

وبلاگ گروس از مسئولین تقاضا دارد که بیشتر به فکر مردم باشند و بحران اقتصادی که در کشور در حال وقوع هست را درک کنند

 

دلیل نامیدن بیجار به بام ایران

دلیل نامیدن بیجار به بام ایرانبیجار، بام ایران

داستانی درباره نامگذاری بیجار به این نام، معروف است که به دوران ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد. 

می‌گویند شبی ناصرالدین‌شاه با امیرنظام گروسی در گروس ‌ماند و می‌خواست خبری را فردا با جارچی‌ها به گوش مردم برساند اما فردا، بدون جارچی همه مردم شهر از آن باخبر بودند. برخی هم می‌گویند ریشه کلمه بیجار «بیدزار» بوده است و گروهی دیگر نیز معتقدند که بیجار به معنی سبزه و گیاه است . 

بیجار در راستای رشته‌کوه‌های غرب فلات ایران و در استان کردستان واقع شده و به‌دلیل ارتفاع بسیار بالا، به «بام ایران» معروف شده است.

این شهر بعد از شهرکرد، مرتفع‌ترین شهر ایران است. بیجار 1940 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که 770 متر از تهران و 425 متر از سنندج بلندتر است.

تاریخ سکونت در بیجار، با نشانه‌های تاریخی به‌دست‌آمده در منطقه، به5 هزار سال پیش می‌رسد. دژ «سترک» یا قلعه «قمچقای» که از دوران مادها پایگاه نظامی این منطقه بوده، نشان‌دهنده قدمت تاریخی این شهر است. بیجار بنا به سابقه تاریخی باستانی خود، دارای اماکن تاریخی و گردشگری بسیار است که از آنها می‌توان به قلعه قمچقای، پل صلوات‌آباد، بنای سنگی اوچ‌گنبد، مسجد خسروآباد، تیمچه حاج شهبازخان، تیمچه امیر تومان، زیارتگاه حمزه عرب، پنجه‌علی، آثار سد خاکی جعفرآباد، تپه نجف‌آباد و قلعه‌های تاریخی بسیار اشاره کرد. در مجموع حدود 60 اثر باستانی و تاریخی در بیجار شناسایی شده‌اند. همچنین در گذشته بیجار دارای گردشگاه‌هایی مثل باغ صفا، سراب، تخت، چهار باغ، بادامستان، چم حاکمی، باغچه چال یارمجه، چشمه عزیز، شاهرخ‌آباد و عباس‌آباد بوده است که اغلب تخریب شده‌اند و فعلا محدوده شهربازی (باغ صفا) و اطراف رودخانه بیانلو و صلوات‌آباد، سراب و تخت، برای تفریح و گردش در تابستان استفاده می‌شود.

برگرفته از سایت: همشهری آنلاین

عکس های دیدنی از فصل بهار در کردستان وشهرستان بیجار

عکس های دیدنی از فصل بهار ۱۳۹۱در کردستان وشهرستان بیجار

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

برای دیدن تصویر دیگر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه نوشته

جشن نوروز در شاهنامه فردوسی بزرگ

جشن نوروز در شاهنامه فردوسی بزرگ

 

فردوسی بزرگ و سفارش به پاسداری از نوروز و جشنها و آداب و رسوم ملی ایران :

بیارید این آتش زردشت

بگیرد همان زند و اوستا بمشت

نگه دارد این فال جشن سده

همان فر نوروز و آتشکده

همان اورمزد و مه و روز مهر

بشوید به آب خرد جان و چهر

کند تازه آیین لهراسبی

بماند کین دین گشتاسبی

یکی از جشنهایی که در شاهنامه فردوسی از آن نام برده شده ، آئین و مراسم نوروز می باشد. در این مقاله سعی بر این است که درباره مراحل پیدایش این جشن ،زمان برگزاری ،استعمال کلمه نوروز و چگونگی آن در شاهنامه توضیحاتی داده شود .

منبع: پایگاه تاریخ و تمدن ایران بزرگ – سوسن فرهنگی


ادامه نوشته

گروسی

گروسی


گَروسی، یکی از لهجه‌های کردی است. این زبان بیشتر در منطقه بیجار گروس و قروه تکلم می‌شود. در لغتنامه دهخدا چنین آمده: گروس به منطقه‌ای شامل کردستان، زنجان،همدان و قزوین اطلاق می‌شده‌است که مرکز آن بیجار بوده‌است. البته این اطلاق به دوران قبل از تقسیم بندی استانی برمی گردد،

کردی گروسی رابط بین کردی کلهری با کردی سنندجی است چنانکه گویش و کاربرد لغات بیشتر مانند کلهری بوده ولی لهجه سخن گفتن همانند کردی سورانی)سنندجی) میباشد البته کلماتی رانیز از کردی کرمانجی )شکاکی) به قرض گرفته است گروسی‌هایی که هم اکنون در مناطق مختلف ایران زندگی می‌کنند اصلیتی از این خطه دارند، هم اکنون در شهرهای میانه، زنجان، بیجار، قزوین، کرمان و... طوایف گروس ساکن می‌باشند.

دلیل این امر به تبعید بزرگان خاندان چهل‌امیران (گروس) به مناطق مختلف در حادثه مشروطه می‌باشد که به تبعیت از امیر نظام که به حمایت از مشروطه پرداخته بود از ارسال نیرو برای محاصره تبریز خودداری کردند لذا مانند امیر نظام که در آن زمان فرماندار تبریز بود از سمت‌های خود خلع و به مناطق دیگر تبعید گشتند.

 امیر نظام گروسی در جواب نامه محمد علی شاه قاجار که دستور دستگیری باقرخان، ستارخان و مشروطه خواهان را داده بود به عنوان فرماندار وقت تبریز چنین می‌نویسد: من کسانی را که فریادی جز آزادی و عدالت سر نداده‌اند را هرگز دستگیر نمی‌کنم. بنابرین به علت حمایت از مشروطه از سمت خود خلع و به کرمان تبعید شد و سپس به جای او عین الدوله فرماندار تبریز شد.


تدریس خصوصی دروس رشته های برق و الکترونیک در شهرستان بیجار


تدریس خصوصی دروس رشته های برق و الکترونیک در شهرستان بیجار

1- کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر یاPLC

مجموع جلسات:20جلسه - مبلغ هر جلسه:5000تومان

2- میکروکنترلرهایAVR همراه با نرم افزارهای مربوطه

مجموع جلسات:15جلسه - مبلغ هرجلسه:5000تومان

3- نرم افزار پرکاربرد طراحی مدارات الکترونیکPSPICE

تعدادجلسات:10جلسه - مبلغ هر جلسه:5000تومان

4- مدارات فرمان وآموزش جگونگی طراحی مدارات فرمان

تعدادجلسات:10جلسه - مبلغ هرجلسه:4000تومان

5- آموزش برق کشی ساختمان

تعدادجلسات:5جلسه - مبلغ هر جلسه:4000تومان

6- آموزش درس الکترونیک1

تعدادجلسات:15جلسه - مبلغ هرجلسه:5000تومان

7- آموزش درس الکترونیک2

تعدادجلسات:15جلسه - مبلغ هرجلسه:5000تومان

8- آموزش درس مبانی دیجیتال

تعدادجلسات:15جلسه - مبلغ هر جلسه:5000تومان

۹- دیگر دروس اختصاصی درخواستی علاقمندان


علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن09188730824(مهندس علی اصغر الوندی)تماس حاصل فرمایند.

aliasghar.alvandi@gmail.com

 

اطلاعیه جدید وبلاگ گروس

اطلاعیه جدید وبلاگ گروس

از کاربران گرامی خواهشمند است در صورتی که تصویری زیبا وجالب از شهرستان بیجار در اختیار دارند به آدرسbijargarroos@yahoo.com ارسال نمایند تا با نام خودتان در آلبوم تصاویر وبلاگ گروس به نمایش در آید.

منتظر تصاویر جالب و زیبای شما عزیزان هستیم.

كارخانه خودروسازی سایپای بیجار در کمتر از 3 سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر اجرای پروژه احداث كارخانه سایپای بیجار : 

كارخانه خودروسازی سایپای بیجار در کمتر از 3 سال به بهره برداری خواهد رسید .


چهاردهمین جلسه شورای اداری شهرستان بیجار تشكیل گردید.

حسینی نماینده کارخانه سایپا و مدیر اجرای پروژه احداث کارخانه سایپای بیجار در این جلسه از آغاز عملیات اجرایی این کارخانه در ورودی این شهر خبر داد و افزود : کارخانه خودروسازی بیجار با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان و با اشتغالزایی بیش از 4500 نفر احداث خواهد شد .

وی افزود : این پروژه بر اساس زمانبندیهای بعمل آمده در کمتر از 3 سال به بهره برداری خواهد رسید و در زمینه تولید خودرو فعالیت خواهد داشت .

امام جمعه بیجار هم در این جلسه از تلاش مسئولین برای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در منطقه قدردانی کرد و گفت : ملت شریف ایران با حضور پرشور و کم نظیر خود در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند که همواره پشتیبان ولایت و نظام هستند و یقینا بار دیگر در انتخابات 12 اسفند حقانیت و وحدت ملت ایران را به دشمنان و بدخواهان انقلاب و اسلام نشان خواهند داد.

کارخانه سایپای بیجار با تولید سالانه ۱۰ هزار خودرو به بهره برداری خواهد رسید

کارخانه سایپای بیجار با تولید سالانه ۱۰ هزار خودرو به بهره برداری خواهد رسید


قائم مقام مدیرعامل سایپا گفت: تا پایان سال ۹۳ کارخانه سایپای شهرستان بیجار با تولید سالانه ۱۰ هزار خودرو به بهره برداری خواهد رسید.

قائم مقام مدیر عامل سایپا صبح امروز در مراسم کلنگ زنی کارخانه سایپای شهرستان بیجار،‌که با حضور معاون اول رییس جمهور صورت گرفت، اظهار داشت: این کارخانه تا سال ۹۷ با روند افزایشی تولید محصول، به ۱۰۵ هزار دستگاه در سال دست خواهد یافت.

وی افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار احداث خواهد شد که از این میزان ۲۰۰ هزار متر مربع به سالن های تولید، خدمات و پشتیبانی اختصاص می یابد.

فلاحی عنوان کرد: سرمایه گذاری این کارخانه با شرکت ۶۶ درصدی بخش خصوصی و ۳۴ درصد گروه خودروسازی سایپا صورت گرفته است.

وی با اعلام این مطلب که این پروژه عظیم برای دو هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می کند، ادامه داد: با توجه به شغل های جانبی در این حوزه، دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد، که امید است روند مهاجرت از این شهرستان معکوس شود.

فلاحی بیان کرد: این کارخانه در سه مرحله تولید بدنه، رنگ و مونتاژ فعالیت خواهد داشت  که امید است در آینده نزدیک شاهد احداث کارخانه قطعات نیز در این شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت واحد خط رنگ این کارخانه افزود: یک سوم سرمایه گذاری این طرح برابر با ۳۵۰ میلیارد ریال صرف این واحد می شود، که این نشان از اهمیت پروژه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: منطقه بیجار در تاریخ و باور ما بسیار ارزشمند بوده و قابلیت های بسیار بالایی دارد و بر همین اساس تلاش کرده ایم تا پروژه ای صنعتی را در شان این شهرستان و مردم این دیار به سرانجام برسانیم.

وی افزود: در چند سال گذشته پیرو سفر مقام معظم رهبری و هیات دولت به استان کردستان و دستورات و مصوبات آنها، بحث مصوبات احداث کارخانه سایپا در کردستان مورد بررسی قرار گرفت.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با اشاره به چشم اندازی که برای یک پروژه صنعتی در نظر گرفته می شود، بیان کرد: شهرستان بیجار به دلیل اینکه از چهار طرف به استانهای همدان، زنجان، آذربایجان غربی و از یک سو با سایر شهرستانهای استان در ارتباط بوده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی صادرات خودروهای سایپا به کشورهایی مانند سوریه، ونزوئلا، سودان  و عراق را از جمله موفقیت های این شرکت خودروسازی دانست و عنوان کرد: با توجه به احداث این کارخانه در غرب ایران صادرات به کشور عراق نیز رشد بیشتری می یابد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر به صورت ماهیانه ۵۰۰ دستگاه خودرو به کشور عراق صادر می شود، خاطرنشان کرد: با احداث این کارخانه در شهرستان بیجار زمینه گسترش هر چه بیشتر صادرات خودرو به عراق فراهم می شود.

کارخانه تولید قطعات پیشرفته بتنی در بیجار کلنگ زنی شد.

با حضور معاون اول رییس جمهور :

کارخانه تولید قطعات پیشرفته بتنی در بیجار کلنگ زنی شد .


کلنگ احداث کارخانه تولید قطعات پیشرفته بتنی روز سه شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری، در بیجار به زمین زده شد.

این واحد صنعتی توسط شرکت بنیاد بتن وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار هکتار احداث می شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آیین کلنگ زنی این پروژه با اشاره به اینکه در این واحد صنعتی قطعات پیشرفته بتن گازی تولید می شود، سرمایه گذاری ریالی این واحد را ۴۰۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی را نیز ۵/۲۰ میلیون یورو ذکر کرد.

علیرضا تابش مدت زمان احداث این پروژه را ۳۰ ماه ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد با حمایت مسوولان استان این زمان کاهش یابد.

وی ظرفیت تولید این واحد صنعتی را ۴۵۰ هزار متر مکعب قطعات بتنی در سال ذکر کرد.

به گفته وی این واحد صنعتی با مشاوره یک شرکت معتبر آلمانی احداث می شود

فرهاد اصلاني بازيگر بيجاري سينما و تلويزيون بهترين بازيگر مرد جشنواره فيلم فجر شد.

افتخاري ديگر براي شهرستان بيجارگروس

فرهاد اصلاني بازيگر بيجاري سينما و تلويزيون بهترين بازيگر مرد سی‌امین جشنواره فيلم فجر شد.


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به «فرهاد اصلانی» بازيگر بيجاري سينما و تلويزيون برای بازی در فیلم‌های سینمایی «خرس» و «زندگی خصوصی» اهدا شد. 


کاندیداهای بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره عبارتنداز: 

1- حمید فرخ نژاد برای بازی در فیلم های گشت ارشاد، روزهای زندگی 

2- فرهاد اصلانی برای بازی در فیلم های خرس، زندگی خصوصی 

3- حسین یاری برای بازی در فیلم یک سطر واقعیت 

4- رضا عطاران برای بازی در فیلم خوابم می آد 

5- میلاد کی مرام برای بازی در فیلم ملکه 

6- مصطفی زمانی برای بازی در فیلم یه عاشقانه ساده 


بیوگرافی کامل از فرهاد اصلانی


بیوگرافی فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی متولد سال ۱۳۴۵ در شهرستان بیجارگروس است ،وی در سال ۱۳۷۰ در دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تاتر از فرهنگسرای نیاوران فارغ‌التحصیل شد. بازی در تاتر را در سال ۱۳۵۷ هم‌زمان با تحصیل و هم‌چنین بازی در نمایش‌های رادیویی را از سال ۱۳۷۱ آغاز نمود. اولین بار در نقش جوان میوه‌فروش در مجموعه تلویزیونی همسایه‌ها که در سال ۱۳۷۲ و به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می‌شد، نظرها را به خود جلب کرد و سپس حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۳ با فیلم«روسری آبی» کاری از «رخشان بنی‌اعتماد» تجربه کرد.او در سریال آشپزباشی بسیار هنرمندانه ظاهر شد و نقشی به یادماندنی را درخاطرهٔ مردم ثبت کرد.


فیلم‌شناسی


تئاتر
سمفونی درد ::حسین پاکدل، ۱۳۸۵::
ازدست رفته ::کارگردانی، ۱۳۸۴::
پچ پچه‌های پشت خط نبرد::علیرضا نادری،۱۳۸۵::


سینما
غروب شد بیا ::انسیه شاه حسینی، ۱۳۸۳::
من بن‌لادن نیستم ::۱۳۸۳::
عشق فیلم ::‌ابراهیم وحیدزاده، ۱۳۷۹::
آسمان پرستاره ::حسن قلی‌زاده، ۱۳۷۸::
باشگاه سری ::جمال شورجه، ۱۳۷۷::
سفر به چزابه ::رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۷۴::
روسری آبی ::رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۳::


تلویزیون
مختارنامه ::داوود میرباقری،۱۳۸۲-۱۳۸۹ ::
آشپزباشی ::محمدرضا هنرمند، ۱۳۸۸::
گاوصندوق ::مازیار میری، ۱۳۸۸::
راه بی‌پایان ::همایون اسعدیان،۱۳۸۶::
وفا ::محمدحسین لطیفی،۱۳۸۵::
خانه‌ای در تاریکی
پلیس جوان ::سیروس مقدم، ۱۳۸۰::
داستان یک شهر ::۱۳۷۹::
کیف انگلیسی ::۱۳۷۸::
زیر بازارچه ::۱۳۷۷::
پزشکان ::۱۳۷۷::
خاطرات یک خبرنگار ::۱۳۷۵::
خاطره‌ها ::۱۳۷۵::
سفر به چزابه ::۱۳۷۴::
چشم سوم ::۱۳۷۴::
خانه در آتش ::۱۳۷۳::
بهاران در بهار ::۱۳۷۳::
همسایه‌ها ::۱۳۷۳::
امام علی ::۱۳۷۰::


فیلم کوتاه
ایلغار ::۱۳۷۰::
نقش عشق ::۱۳۷۱::


جوایز

کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ::آسمان پر ستاره::[ دوره ۱۸ جشنواره فیلم فجر ::مسابقه سینمای ایران:: ـ :: سال۱۳۷۸:: ]



براي ديدن تصاويرهنري از فرهاد اصلاني بروي ادامه مطلب كليك كنيد




ادامه نوشته

امیرنظام گروسی

امیرنظام گروسی

یکی از مشاهیر ایران و منطقه گروس

حسن علی خان معروف به امیر نظام گروسی (۱۲۳۷/ ۱۲۳۶ بیجار - ۱۳۱۷ ه‍.ق)، فرزند محمد صادق٬ سیاستمدار٬ ادیب و خوشنویس دوره قاجار است.

او ملقب به سالار عسکر و امیرنظام بود و یکی از رجال برجستهٔ دوره ناصرالدین شاه قاجار به شمار می‌رفت و از خاندان قدیمی ایل کرد کبودوند ساکن گروس بود. نیاکان وی در دوره‌هایصفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه مصدر خدمات مهم دولتی بوده‌اند امیرنظام همواره مشاغل سیاسی و اداری مهمی در داخل و خارج از کشور بر عهده داشت. از جمله اقدامات سیاسی وی پایان دادن به ماجرای عبیداللَّه خان نقشبندی، رئیس صوفی‌مسلک کرد بوده‌است.

امیرنظام گه‌گاهی از روی تفنن به نظم هم می‌پرداخته‌ است. از آثار وی: «منشآت امیرنظام» و «پندنامه» که به خط خود برای فرزندش یحیی نوشته‌ است.

او مبدع شیوه‌ای خاص در خط شکسته به شمار می‌رود.

اگر گردد جدا سر از این جسم و از این پیکر
بگویم مرد و مردانه تو کلت علی حیدر 
اگر نعمت شود به یک جا بخشمش تمام روح اجزا را
اگر قسمت شود بدو بخشم به آن خاک آل طا ها را 
نه چون شا عر که می بخشد سمر قند و بخا را را
اگر بخشم به خال دوست بخشم به بقیع و سا مره را


خانه امیرنظام گروسی

خانه امیرنظام گروسی یکی از با دیدنی‌ترین بازمانده‌های خانه‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله ششگلان این شهر قرار دارد. این بنا در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیرنظام گروسی و توسط وی ساخته شده‌است.

در سال ۱۳۷۰ این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و با شماره ۱۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید. پس از مرمت و بازسازی با حفظ ویژگی‌های معماری و شاخص‌های سنتی بنا به عنوان موزه قاجار مورد استفاده قرار گرفت. این بنا در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز واقع است.

برای دیدن تصاویری بیشتر از خانه امیر نظام گروسی بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


 

ادامه نوشته

صنایع دستی فرش بیجار

صنایع دستی فرش بیجار

بیجار از شهرهای استان کردستان و مرکز منطقه ای بنام "گروس" است. منطقه گروس اقتصاد متکی به کشاورزی و دامداری و صنایع دستی دارد قالیبافی در این شهر دارای سابقه دیرینه ای است و قدمت بافت قالی های تاریخ دار بیجار (موجود در خارج از کشور) به سال 1266 ه.ق باز می گردد.

// دانلود یک کلیپ با موضوع صنایع دستی فرش بیجار //

10.830KB


ادامه مطلب

 

ادامه نوشته

اماکن دیدنی و تاریخی منطقه گروس

اماکن دیدنی و تاریخی منطقه گروس

نمایی از مسجدتاریخی روستای خسروآبادگروس

منطقه گروس دارای تمدنی كهن است و كتیبه هایی كه در بعضی از نقاط(قریه قم چقا) كشف شده و به خط هیراتیك نوشته شده، ثابت میكند كه قبل از پیدایش دولت آشور(حدود 3000 سال قبل) در این منطقه تمدنهای بزرگی وجود داشته است

آثار باستانی موجود درمنطقه شاهدی بر این مدعا ست. از جمله این آثار میتوان به قلعه قم چقا یا دره پادشاهان، قلعه قزل قلعه و پل قدیمی صلوات آباد نام برد.مقبره امام زاده عقیل نیز در این منطقه وجود دارد

قلعه بزرگ قم چقا ، پل تاریخی صلوات آباد ، بنای سنگی اوچ گنبد ،مسجد تاریخی خسروآباد ، تیمچه حاج شهباز خان ، تیمچه امیر تومان متعلق به دوره صفویه ، زیارتگاه حمزه عرب ، پنجه علی ، آثار سد خاکی جعفر آباد ، تپه نجف آباد ، مقبره آ یت الله فاضل گروسی و قلعه های تاریخی بسیار و مقابر و امامزاده هایی چون سید مسیب سید شکر ، مقبره صاحبه ، گنبد پیر صالح ، مقبره سید خضر از جمله اماکن و آثار تاریخی مو جود در شهرستان بیجار هستند و جمعا" حدود 60 اثر باستانی و تاریخی در آ ن شناسایی شده اند .

رود قزل اوزن از شاخه اصلی سفید رود از این منطقه می گذرد .

در گذشته بیجار دارای گردشگاههایی مثل باغ صفا ، سراب ، تخت ، چهار باغ ، بادامستان ، چم حاکمی ، باغچه چال یارمجه ، چشمه عزیز ، شاهرخ آ باد ، عباس آ باد و... بوده که اکثرا" تخریب شده و فعلا" محدوده شهر بازی ( باغ صفا ) و اطراف رود خانه بیانلو و صلوات آ باد ، سراب و تخت جهت تفریح و گردش در تابستان استفاده می شود .

بازارهای بیجار قدیم شامل افتخار نظام ، قیصریه سالار ،قیصریه سید لشکر ، بازار امیر تومان و بازار بزرگ بیجار بوده است 

  رودخانه قزل اوزن

 چشمه آب تلخ

 چشمه سراب بیجار

 چشمه خاور آباد

 چشمه قمچای

 كوه سپه سالار

 كوه پیر محمد

 پنج پارك شهری

 شكارگاه تپه ماهور اریاتان

 شكارگاه ارتفاعات یوسف سیاه

 شكارگاه ارتفاعات شهرك

شكارگاه رودخانه علی آباد قمچای

 شكارگاه كوه قیه

 شكارگاه جنگل الماس

 منطقه حفاظت شده بیجار

 گونه سار غالب جانوری و نادر

 تاسیسات و تجهیزات ورزشی موجود : پیست اسكی ،‌سالن های ورزشی

 قلعه قمچای در دهستان كرانی

 چنگیز قلعه

 برج آجری آتشفون بابا

 برج سنگی نیكی ارخ

 امامزاده عقیل

 پل صلوات آباد

 مسجد خسروآباد

 برج اوج گنبد

 قلعه باشقون تدان

 قلعه كهنه

 تیمچه حاج شهباز خان

 تپه لاوردنی

 چالو تپه

 تپه شهرك سفال

 پای تپه

 حسین تپه

 تپه كاش

 تپه قمشلو

 تپه سراب

 تپه دودی

 تپه قشلاق خانه

تپه قبا سرخ  تپه قراطوره

 تپه داركین اسكندر

 تپه گوسوار

 تپه حیدر بیگ

 تپه دیونه

 تپه نجوق

 تپه چقا

 تپه پیرتاج

 تپه بابارستانی

 تپه قوشا

 جاذبه های فرهنگی ، مذهبی ، و اجتماعی : زبان ، لباس ، مراسم و اعیاد ، رقص و موسیقی ، مراسم عید نوروز

  صنایع دستی ، قالی بافی ، گلیم و جاجیم ، صنایع چوب و غیره

 زیارتگاه صاحبه خاتون

 زیارتگاه امامزاده عرب

 زیارتگاه امامزاده فاضل

زیارتگاه پیر صالح

با بیجار بیشتر آشنا شویم

با بیجار گروس بیشتر آشنا شویم


بیجار در غرب ایران واقع شده و تابع استان کردستان می باشد دارای 7730 کیلومتر مربع مساحت بوده و دارای 288 روستاست که حدود 262 روستای آن قابل سکونت می باشد . از شمال شرقی به استان زنجان ، از شمال غربی به شهرستان تکاب ( درآذربایجان غربی) ، از جنوب به شهرستان قروه ، از جنوب شرقی به قسمت کوچکی از استان همدان و از غرب به سنندج و دیواندره محدود است.
بیجار منطقه ای است در راستای رشته‌کوه‌های غرب ایران و یک سوم اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک آن از سنگهای رسوبی بویژه ترکیبات رسی و آهکی و متعلق به دگرگونیهای دوران سوم است. شهر بیجار به "بام ایران" شهرت دارد چرا که 1940 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و 770 متر از تهران و 425 متر از سنندج بلندتر است. این شهر بعد از شهر کرد بلندترین شهر ایران بوده ودر طول 47 درجه و 36 دقیقه شرقی گرینویچ و عرض شمالی 35 درج و52 دقیقه استوا قرار دارد . بیجار در زمان قدیم معروف به ( بید زار ) بوده و بر خی وجه تسمیه ان را به این دلیل می پندارند . 
 شاه اسماعیل صفوی هنگام لشکر کشی به غرب ایران از این منطقه عبور کرده و نیز سپاهیان چنگیز از آن گذشته اند و اثاری به نام چنگیز قلعه در بالای کوهی به همین نام در 5 کیلومتری شهر حکایت از این موضوع دارد. به دلیل شایستگی زنان این منطقه ، در زمان ناصرالدین شاه قاجار ، خزانه دارحکومت فردی به نام "زبیده خانم گروسی " از اهالی حلوایی بیجار به عنوان همسر شاه و خزانه دار دربار بر گزیده شد و در حکومت وقت نفوذ زیادی پیدا کرد . 
دیرینگی تاریخی این منطقه به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می رسد و موید این فرض " دژ سترک " یا قلعه " قمچقای " است که در عهد مادها ، پارتها و ساسانیان به عنوان پایگاه استراتژیک از آن استفاده می شده است. از نامداران گروس می توان حسنعلی خان امیر نظام گروسی را نام برد که نوشته هایش نمونه ممتازی از نثر فارسی به شمار می رود. وی مدتی در مقام وزارت فواید عامه وسفیر وسر پرست دانشجویان اعزامی به اروپا و حکمرانی ولایات و ایالات بوده و کلا" در سال های 1253 تا 1275 هجری قمری مراحل خدمات دولتی را از سرهنگی فوج گروس و ریاست گارد مستحفظین دیوانخانه و ارگ تبریز و حفظ انتظامات کرمانشاه وخراسان و ... طی کرد و مقبره ا ش اکنون در ماهان کرمان در کنار شاه نعمت الله ولی قرار دارد ایشان بسیار مورد توجه میرزا تقی خان امیر کبیر بوده اند . شادروان شیخ فاضل گروسی یکی دیگر از نامداران گروس است وی در سال 1259 خورشیدی در بیجار زاده شد درتحصیل علوم فقه و اصول ، فلسفه ، عرفان، علوم غریبه و زبانهای بیگانه موفق بوده اند ، مفردات قرآ ن کریم ، ورزش افکار ،رساله تغنی در قرآن ، تجوید استدلالی ، جنگ المهمات ، هرکسی کار خودش بار خودش و ... از اثار وی است . بیجار ، حضور بزرگان مذهبی چون سید محمد امامی و حسینعلی رحمانی گروسی و... را در تاریخ پر افتخار خود داراست. موسیقیدانان ، نگارگران ، خوش‌نویسان ، چامه‌گویان و سخنوران ، پزشکان ، هنرمندان از رشته های گوناگون ، روحانیون و نظامیان گرانپایه زیادی در بیجار بوده و خدمات زیادی را ارائه داده اند. بیشینه مردم این شهرستان مسلمان و شیعه هستند در سابق تعدادی یهودی در این شهر ساکن بودند که همگی مها جرت کرده اند. 
صنایع دستی این منطقه را قالی ، قالیچه ، گلیم ، جاجیم ، سجاده ، نمد ، توری، دستکش ، جوراب و ... تشکیل می دهند و فر ش های این منطقه از شهرت جهانی برخوردار بوده و به خارج صادر می شد ه است . 
شرکت سیما ن کردستان ، شرکت گچ کردستان ، شرکت گچ شور سو ، معدن آهن شهرک ، معدن آهک قمشلو ، معدن گچ قره بگ ، معدن نمک میدان ، معدن مرمر گراچقا ، با شوکی ، نوبهار ، قشلاق لو ، معدن سنگ تراورتن حسین آ باد کمر زرد و ... جزو کارخانه ها ، صنایع و معادن با ارزش بیجار هستند که ضمن ایجاد فرصتهای شغلی بسیار ، اقدام به صدور محصولات خود به خارج استان یا کشور می کنند.

 وجه تسمیه بیجار گروس 

در وجه تسمیه و علت نامگذاری این منطقه به بیجار گروس نظرات مختلفی وجود دارد . دو نظر كه در این زمینه بیشتر منطقی به نظر می رسد به شرح ذیل می باشد

برخی را عقیده بر این است كه بیجار به معنی سبزه و گیاه است . چنانچه «هفت بیجار» از هفت سبزی درست می شود . بنابراین بیجار محل سبزه و باغ هایی بوده است كه برای جشن و شادی ایلات كرد مناسب به نظر می رسیده به ویژه این كه در دامنه كوه آن ، چشمه های آب شیرین و فروان كه سبب آبادانی بوده آنان را بیشتر به سوی خود جلب و جذب می نموده است . به طوری كه شنیده شده در رشت هم محلی به نام «خشك بیجار» و در افغانستان هم محلی به نام «بیجار» وجود دارد .

قول دیگر كه موجهه به نظر می رسد این است كه «بیجار» همان «بیدزار» است یعنی محلی كه درخت بید زیاد در آن می روید ، (جایگاه بید) كه بر اثر كثرت تلفظ افراد مختلف با لهجه های گوناگون كلمه «بیدزار» تصحیف شده و كم كم در گفتار و نگارش به صورت «بیجار» تلفظ و مكتوب گردیده است

بیجار با تمام زیبائی هایش 

داروهای گیاهی بیجار فراوان و دارای اهمیت است من جمله ازوه (آویشن)، مرزه ،گل کو ، گل گاو زبان ، بید ، پونه ، بومادران ، ریواس ، خاکشیر ، اسفند ، سیسمبر(شاه نسترن) رازیانه ، بابونه ، زبان گنجشک، کنگر ، شنگ و انواع عر قیجات.

پرندگانی چون کبک ، بلدرچین ، عقاب ، جغد ، شاهین ، قرقی ، نوک قرمز و... در این منطقه زیست میکنند.قمری ، لک لک ،مرغابی ، فاخته ، هما ، سبز قبا ، هد هد و حواصیل زرد و خاکستری از پرندگان مهاجر بیجار به شمار می آ یند و در مناطق حفاظت شده ، قوچ ، میش ، کل ، بز و ... وجود دارد ، از دیگر پستانداران نیز می توان از خرس قهوه ای ، گراز ، روباه ، خرگوش ، گرگ ، گربه وحشی ، راسو ، کفتار ، خفاش ، جوجه تیغی و ... اشاره کرد .

اکثر مردم بیجار به زبان کردی گروسی تکلم میکنند و در این ناحیه دو گویش کردی از شاخه‌های کرمانشاهی و گویش گورانی تشخیص داده شده است.

از مساجد بیجار می توان مسا جد قا ئم ، جامع بازار ، امیرالمو منین ،سید ا لشهدا ء ، امام رضا ، فاطمیه ، ابوالفضل ، موسی ابن جعفر ، حضرت محمد (ص) ، امام حسن ، وحسینیه شهر را نام برد .

خیابان شهدا ، توحید ، بلوار امام ره ، طالقانی ، الماسیه ، مدرس، کمر بندی حلوایی ، کمر بندی بادامستان ( امیر نظام ) ، بلوار سراب ، خیابان ریگ سیاه ، بلوار رحمانی ، خیابان مرزبان ، فاضل ، از خیابانهای بیجار می باشند .

همچنین محلات عمده بیجار شامل بادامستان ، تازه آ باد ، ریگ سیاه ، نقاره کوب ، حلوایی ، تخت ، پشت قلعه ، یارمجه ، کارمندان ، فر هنگیان ، محمود آباد ، سراب ، شهرک مهدیه ، شهرک آ فتاب ، فرحی ، عسگر آ باد ، چشمه عزیز ، باغ صفا و غیره می باشد .

برخی از خانواده ها و ایلات سرشناس بیجار بر اساس مطالب کتاب سیما ی بیجار گروس عبارتند از ایل بایندر ،سهرابی ، ترکمندی ، طایفه اردلان ، ایل کبودوند ، امیرعلایی ها ، رضایی ها ، خواجه وند ، دارجی ، حسن تیموری ، گاوبازه ای ، مندمی ، شیخ اسماعیلی ، ورمزیار ، بورکه ای ، الوندی ، حکمت منش ، کاظمی ، گروسی ، محمد بیگی ، محمدی ، جمشیدی ، خدادادها ، وکیلی و غیره .

بیجار دارای حوزه علمیه ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه آزاد ، مرکز آموزش عالی فرهنگیان و ... است . مردمان شهر و روستاهای کرانی ( حسن آ باد یاسوکند ) ، بابارشانی ، پیر تاج ، توپ آغاج ، نجف آباد ، خسرو آباد، سیاه منصور و ... همواره جزو افتخارات گروس بوده و بزرگانی را در دامان پر مهر خود پرورده اند

گیا هان دارویی بیجار از شهرت جهانی بر خوردار است اما شرایط صادرات آن به خارج از کشور که می توانست باعث درآمدزایی و اشتغال افراد زیادی در این شهرستان باشد ، متاسفانه هنوز مهیا نشده است.

بازار شهرستان بیجار گروس        

بازار شهرستان بیجار گروس                

نوع بنا : تاریخی /قدمت : قاجاریه (1299-1195 ه ق ) /تاریخ میلادی :( 1796-1921 م)

 

 بازار بیجار در مركز این شهر واقع شده و از بقایای بافت قدیمی شهر بیجار به حساب می آید . این بازار شامل یك راسته طولانی شمالی – جنوبی . تیمچه ای به نام (حاج شهباز ) و سرایی به نام سرای (امیر تومان) است . امروزه تنها شانزده باب حجره از معماری قدیم بازار در دو طرف راسته اصلی باقی مانده و بقیه حجره ها و راسته ها تغییر كرده است . در پوشش مغازه ها از طاق و تویزه استفاده شده است . موقعیت جغرافیایی بیجار كه بر سر راه كردستان و آذربایجان قرار دارد موجب وسعت وگستردگی خاص این بازار شده است .در گذشته نیز این بازار به دلیل قرار گرفتن در مسیر كاروان های تجاری از رو.نق قابل توجهی برخوردار بود.تاریخ دقیق ساخت بازار بیجار مشخص نیست ولی با توجه به نوع معماری و بقایای وضعیت موجود آن به نظر می رسد كه احتمالا در دوره قاجار ساخته شده باشد .

 تیمچه حاج شهباز : در ضلع شرقی راسته بازار بزرگ بیجار . تیمجه ای زیبا قرار دارد كه به نام تیمچه (حاج شهباز ) معروف است .این تیمچه دارای یك فضای سرپوشیده مركزی است كه حجره هایی در پیرامون آن شكل گرفته است . ویژگی معماری این تیمچه در نوع قوس ها و كاربندی هایی است كه در سقف آن اجرا شده است .همچنین نورگیرهای آن در سقف و در تركیب با كاربندی ها  تصویری زیبا پدید آورده است .

سرای امیر تومان: در ضلع غربی بازار بیجار سرایی قدیمی وجود دارد كه در زبان محلی به تیمچه (امیر تومان) معروف است . این سرا به علت مجاورت با پاركی كوچك از موقعیت مناسبی در شهر بیجار برخوردار است .سرای امیر تومان دارای یك حیاط مركزی با حجره هایی در پیرامون آن است . پلان آن به شكل هشت و نیم هشت است و در یك طبقه با مصالح خشت . آجر و سنگ ساخته شده و به عنوان مكان تجاری قابل توجهی در كنار بازارقدیمی بیجار مطرح بود . این بنا هم احتمالا در دوره قاجار ساخته شده است)

نمایی از پل تاریخی صلوات آباد بیجار

نمایی از پل تاریخی صلوات آباد بیجار

پل صلوات آباد از یادگارهای سلاطین تورک(صفوی)بر روی طولانی ترین رود آذربایجان(قیزیل اوزن)واقع شده  و در ۱۴ کیلومتری بیجار گروس به آذربایجان غربی(تکاب) قراردارد.

پل صلوات آباد در جلسه مؤرخ 30/2/1337 شورای فنی حفاظت آثار باستانی ثبت آثار ملی ردیف420درجه 3 قرار می گیرد. پل صلوات آباد از جبهه شمالی متکی به صخره های طبیعی ساحل که دهانه پل در این قسمت دارایوسعت وارتفاع زیاد است.این پل دارای 8دهانه می باشدکه از شمال به جنوب ازبزرگی آنها کاسته می شود. وچشمه های آن به وسیله پایه های قطور سنگی به هم متصل می باشد وبین دهانه ها طولی طراحی شــــده است.پایه های پل در قسمت تحتانی دارای سنگهای تراشدار ودر بالاتر سنگهای نا میــزان است وهمچنین آجر چینی قوسهای جناقی دهانه بسیار هنرمندانه صورت گرفته است .پل در دو طرف بالای خود دارای جان پناه است که از قلوه سنگ وآجر کار شده که نظیر این گونه جان پناه در پل های قدیمی خصوصاً پل های اصفهان دیده می شود.

پل بر سر راه باستانی ری به آذربایـــــجان بوده واگر مسیر را ادامه دهیم بعد از 10کیلومتری پل دیگری از دوره صفـــــــوی بر روی رود خانه ســاروق خواهیم دید که امروزه در خاک افشــــــارآذربایجان غربی است.( در کتاب راه رباط تالیف آقای پیرنیا به این پل وپل ساروق اشاره شده است)

 

نمایی رویایی از شهرستان بیجار گروس درسايت خبرآنلاين

نمایی رویایی از شهرستان بیجار گروس درسايت خبرآنلاين

علاقمندان به وبلاگ گروس ميتونن با كليك بروي آدرس زير تصويري رويايي از شهرستان بيجار گروس (بام ايران)كه درسايت خبري Khabaronline منتشر شده است رو مشاهده كنند.

شايان ذكر است مطلب فوق در سايت خبرآنلاين جزع پربيننده ترين مطالب اين سايت بوده است.

زمان انتشار:۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲



سايت خبرآنلاين

كتيبه  قمچقای بيجار بخشي از اسناد تاريخي شهرستان بيجارگروس

كتيبه  قمچقای بيجار بخشي از اسناد تاريخي شهرستان بيجارگروس

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/BIJAR-QAMICHAY.jpg

عاشورای حسینی در بیجار به روایت خبرگزاری فارس

عاشورای حسینی سال ۱۳۹۰در بیجار به روایت خبرگزاری فارس

برگزاري عزاداري محرم سال90در شهرستان بيجار

السلام يا ابا اعبدالله الحسين(ع)

تحليلي بر وضعيت برگزاري عزاداري محرم سال 90 در شهرستان بيجار

عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) امسال هم در بيجار بدون هيچ تغييري از سوي مسئولان مربوطه شهرستان بصورت كاملا سنتي مثل سالهاي قبل برگزار شد متاسفانه امسال هم تماشاچيان بيشتر از عزاداران وسينه زنان وكساني كه در دسته جات عزاداري به هر نحوي شركت ميكردند بودند در حالي كه در بسياري از شهر هاي كشورمان مثل شهر هاي زنجان و يزد و غيره عزاداري بصورت گروهي مي باشد و همه مردم تحت عنوان يك هيئت مثلا حسينيه اعظم در عزاداري ها شركت مي كنند اما در بيجار كه نحوه برگزاري عزاداري از شكل مناسبي خارج شده كه دليل اصلي اين مهم برگزاري مراسم توسط مساجد متعدد شهر مي باشد كه اين نوع برگزاري مشكلات زيادي از جمله ناهماهنگيهاي زيادي كه هر ساله در بين مساجد ديده شده است مي شود.

از جمله مشكلات ومعايبي كه در عزاداري هاي اين شهر ديده مي شود قرباني كردن حيوانات جلوي دسته جات مختلف عزاداري مي باشد مردم در روزهاي عزا قرباني هاي خود را در معابر اصلي شهر انجام داده كه باعث كثيفي معابر شهر شده بطوري كه پاكسازي شهر تا چند روز بعد هم ادامه مي يابد.

يكي ديگر از مشكلات انجام عزاداري هاي سنتي و كاملا بي اثر از نظر شرعي مي باشد مثل مراسم گل گيران در شهر مي باشد متاسفانه با توجه به هشدار اكثر روحانيون شهر در اين باره باز هم اين مراسم كه چهره عزاداري هاي شهر را در مقابل بسياري از مردم شهر هاي ديگر كشور بسيار بد جلوه مي دهد توسط بعضي از مساجد برگزار مي شود كه مشكلاتي براي بسياري از عزاداران حسيني در اين شهر هم ايجاد كرده است.

اميدواريم مراسم سال بعد محرم بيجار با الگوگيري از مراسم برگزار شده در شهرهاي مثل زنجان -اردبيل -يزد و آران وبيدگل وغيره برگزار شود.

چون بيجار فرهنگ و پتانسيل برگزاري همچين مراسم هايي را دارد.

در زير توجه كاربران عزيز را به تصاويري از عزاداري هاي عجيب كه چهره شهرمان را در دنياي وب بسيار مخدوش كرده است جلب ميكنم.

حتما نظرات خود را درباره مراسم محرم سال۹۰بیجار بیان نمایید

لطفا تصاویر بالا را با تصویر زیر مقایسه کنید!

 

به امید روزی که مراسم محرم شهر ما هم مثل مراسم محرم شهر همسايه بيجار يعني شهرستان زنجان برگزار شود.


داره برف مياد!

 داره برف مياد!

درفصل پاييز و زمستان اكثر مردم از اومدن برف خوشحال ميشن و مشغول برف بازي هستن غافل از اينكه در بسياري از روستاهاي كشور ما بايد با آب يخ بازي بكنن.

داره برف میاد / تلخند